Redovisningsregler för bostadsrättsföreningar 2026– K2 blir K3
Under 2025 beslutade Bokföringsnämnden att ändra tillämpningsområdet för regelverket K2,
vilket innebär att bostadsrättsföreningar inte längre får använda sig av detta för
årsredovisningar med start räkenskapsåret 2026. Därför är det viktigt för alla brf:er att ha koll
på vad som gäller från och med 1 januari nästa år!
Övergången från K2 till K3 innebär en rad olika förändringar, såväl ekonomiska som
praktiska, så nedan går vi igenom några av de viktigaste punkterna att tänka på:
Avskrivning – Under K2 skrev man av hela byggnader i ett stycke över en längre period.
Detta ändras nu när man går över till K3, och byggnaden måste delas upp på
komponentnivå där varje komponent skrivs av baserat på sin teknisk livslängd.
Anläggningsregister – I och med övergången till K3 behöver alla byggnader nu ett
anläggningsregister som listar alla komponenter, dess anskaffningsvärde samt återstående
tekniska livslängd.
Underhållsplan – Kravet på att ha en underhållsplan är inte nytt under K3, däremot skärps
kravet på innehållet. Underhållsplanen måste nu vara mer detaljerad och direkt kopplad till
komponenterna. Detta för att kunna stödja avskrivningarna och redovisa framtida kostnader.
Behöver ni upprätta ett anläggningsregister? Varför inte passa på att samtidigt se över er
underhållsplan!
Upplysningar – Under K3 krävs mer noggran redovisning kring komponenter, avskrivningar.
Resultat- och balanspåverkan – Då avskrivningarna nu knyts till enskilda komponenter och
inte byggnader som helhet kan det komma att innebära högre kostnader för avskrivningar för
vissa föreningar (beroende på hur man har bokfört dessa tidigare). Detta kan leda till ett
underskott och således ett behov av höjda avgifter.
Anledningen till att man går över till K3-redovisning för bostadsrättsföreningar är för att få en
mer långsiktig och detaljerad bild av fastigheterna, där kostnader sprids ut jämnare över tid.
Detta kommer på sikt skapa en rättvisare bild speciellt för köpare på marknaden.
Har er förening inte satt igång med arbetet att gå över från K2- till K3-redovisning än är det
därför hög tid att sätta igång med det! Vi på Tribau har lång erfarenhet av teknikinventering
och upprättande av anläggngsregister och underhållsplaner. Behöver er förening hjälp?
Tveka inte att höra av er!
